torstaina, syyskuuta 21, 2006

Seksiä työpaikalla

Onpa pornoinen!

Sunniva Strömnes, 29, etsi Seiskaan tähtitoimittajaa. Hän poseeraa sivun kokoisessa kuvassa, joka julkaistiin Seiskassa ehkä kolme viikkoa sitten. Ilmoitus on nuhjaantunut ja ryvettynyt hyvin aidosti Seiskan tyylikseksi, kun irtosivu on luikerrellut pöydälläni ja enimmäkseen lattialla.

Minusta Seiskan julkaisema työpaikkailmoitus on lajissaan uskomaton. Sunniva poseeraa jo sinänsä hyvin räikeässä kuvassa matkapuhelin kädessä ja esittelee sääriään, rintojaan ja pehmeän pullukkaa mahaansa ja hiukan turpeaa olemustaan. Huulet ovat maalattu kutsuviksi, se on kuin kostea ja vastaanottavainen pusukalan kita, joka saalistaa nielu auki jahdaten ilmassa lentäviä sukupuolielimiä. Tarkoitus on siis näyttää seksipommilta.

Mutta pikkuisen itsekritiikkiä, Sunniva Strömnes! Kiloja olisi pitänyt ehdottomasti pudottaa ainakin tuollaiset 4-5 pois, ja nesteitä näyttää kerääntyneen elimistöön pienen turvotuksen verran. Sunnivan kesäinen pikkumekko sen sijaan on ihan kiva; minäkin voisin pukeutua siihen.

Minihameiden ja -mekkojen ylimpänä ystävänä ihmettelen kuitenkin hiukan sitä, miksi Seiskan toimistotyöskentelyssäkin pitäisi palella koneellisen ilmastoinnin keskellä liian vähissä vaatteissa? Sunniva Strömnes käyttää väärin minimekkoa; se on urheilullisen ihmisen liikunnallinen vaate, eikä mikään paikoillaan toimistossa istuvan löhöilyvaate. Sunnivan työnteko kun ei todellakaan näytä vauhdikkaalta ja urheilulliselta. Laiska seksiobjektin hymy kameralle ei vielä ole dynaamista - vaikka matkapuhelin olisikin kädessä.

Millaisia tähtitoimittajia tällaisella työpaikkailmoituksella muuten haetaan? - Ilmoitus viestittää mielestäni ihan suoraan siitä, että toimittajaksi halutaan ihminen, joka on halukas lähtemään julkkismarkkinoille jonkinlaiseksi lehtijuttuja kirjoittavaksi seksiobjektiksi. Seiska tahtoo siis toimittajan, joka on halukas olemaan "kaupan" ja tyrkyllä koko ajan, siis työssään toimittajana. Siten Seiska arvelee keräävänsä parhaiten juoruja ja paljastuksia.

Naisen seksuaalisuutta käytetään siis välineenä juttuaiheiden keräämisessä maailmalta ja tietojen hankkimisessa. Seiskaan tähtitoimittajaksi valittavaa toimittajaa odottaa siis työympäristö, jossa lehden toimituksellinen ja aivan erityisesti myös kaupallinen johto odottavat, että toimittaja kiertää seurapiirikinkereitä ja julkkispiirejä panemalla, makaamalla, sekstailemalla, flirttailemalla, antamalla ymmärtää ja ymmärtämällä antaa.

Lehtien toimituksissa seksin sekoittuminen työhön ei ole uusi asia. Elina Haavio-Mannila kirjoitti jo kirjassaan ja tutkimuksessaan Työpaikan rakkaussuhteet (1988), että nimenomaan tiedotusvälineissä eri tason työntekijöillä on työpaikkasuhteita. Seiska käyttää rankasti hyväkseen myös sitä, että toimittajat kohtaavat jatkuvasti mahdollisuuksia seksiin myös haastateltavia tavatessaan ja juttumatkoilla kiertäessään. Seiska lupaakin tähtitoimittajalle "julkkisbileitä, vip-meininkiä, matkustelua..."

Aah... Kyllä siinä on kohta lihat tiukilla ja nautinto vain puolen minuutin päästä jo ihan kliimaksissa.

Toimittajan työ on itsenäisyydessään todella seikkailijan taivas. Seiskan työideologiaan näyttää työpaikkailmoituksen mukaan kuuluvan se, että toimittajan pitää olla seksuaalisesti työssään tarjolla.

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mitäs muuten kuuluu femakon lapsen isälle? Onko lapsella isäsuhdetta lainkaan, vai onko kenties käytetty siskojen kikkoja jotta saa lapsen itselleen?

Kun nyt kerran mainostat feministien eroperhe sivuja ja viittit vielä puhua "epätasa-arvosta".

Vierailija kirjoitti...

Kaisa, Sunnivan tapaus oli vielä lievää. Jos haluat nähdä alleviivatun seksistisen esityksen, niin etsi käsiisi Seiskan tämän vuoden (siis vuoden 2006) tammi- ja helmikuiden Seiskat (muistaakseni helmikuun ensimmäinen numero), niin näet lehden kannessa ja jutussa kuinka miehen seksuaalisuutta käytetään välineenä, menekin edistämiseen (?). Tätä hieman päiviteltiin myös miesseurassa.

Kuten edellisessä kommentissa todetaan, kyse on alempitasoisen tuontikulttuurin vyörytyksestä tänne itämerensuomalaiselle kulttuurialueelle. Voisit kommentoida näiden ilmiöiden pinnan lisäksi myös hieman syvemmin tätä kulttuuriantropologista vyörytystä. Se ei nimittäin rajoitu naiskuvaan.

Seiska kuitenkin joutui huomaamaan tapaus Lordin yhteydessä, että tietyt asiat voivat olla kultuurisesti loukkaavia vastareaktioon asti. Minä näkisin tuossa vastareaktiossa häivähdyksen kristinuskoa edeltäneen luonnonuskontojen ajalta.

Voit jatkaa keskustelua täällä, jos kiinnostaa.

Vierailija kirjoitti...

Nimimerkille anonymous antaisin vinkiksi lukea sivustoa Vanhemmat.com (tai ehkäpä tämä sivusto ja aihealue on jo omakohtaisten kokemusten kautta tuttu), siellä tuli huomioitua sivuston keskusteluryhmistä tämä viestiketju, joka taasen osoitti tähän uutiseen. Täysin uusi ja erikoinen sivusto minulle tämä Vaiettu naiseus.

Olisiko Kaisalla tähän mitään kommentoitavaa?

Jotta asiasta ei nyt jäisi väärää käsitystä, niin kansallismielisten puolella naisen tasavertainen asema Suomessa tunnustetaan, ja Kansallismielisten keskustelupalstalla on tuotu esiin monikulttuuristumisen aiheuttamaa kielteistä ja taannuttavaa kehitystä, jota on voitu seurata selvimmin Ruotsin kautta: 1, 2, 3. Odottaisin feministien lukevan nuo kirjoituksiin linkatut lähteet huolella läpi, ja kommentoivan sitten niitä. Mielipiteitä voi olla erilaisia mutta tosiasioita ei voi kiistää.

Anonyymi kirjoitti...

On se aina yhtä hienoa kun nainen painaa toisia naisia. Ruokamokin on taas ristiretkellä vihaamiaan ylipainoisia naisia vastaan. Ruokamolle riittää jo se ,että naisella on selluliittia. Sitä muuten voi olla laihalla ja liikkuvallakin naisella.
No mitä siitä. Pääasia on painaa toisia naisia ja esitellä omaa luista persettään.

Anonyymi kirjoitti...

ano,

mäkin ihmettelin tätä feminismikäsitystä, että pitää olla timmissa kunnossa että sopii mennä valokuvaan.

Mutta feminismihän on moniääninen aate, jonka rikkauteen kuuluu nyt myös läskinvahtaaminen.

Anonyymi kirjoitti...

Ehkä oikeampi nimimerkki olisi "Helvetin kiukkuinen jätetty ämmä".
Kirjoituksistakin voisi jättää kokonaan akateemisuuden yrittämisen pois, kuulostaisi aidommalta.

Jämsässä siis nykyään? Mikäs etelästä pani siirtymään poijes? Ajolähtö?

Toiset feministit kiusasi?