perjantaina, helmikuuta 09, 2007

Maalainen juontajakaksikko

Jaana Pelkosen ja sen Riitta Leppiniemen, ei kun Mikko Leppilammen valinta Euroviisujen juontajiksi oli niin valju, ideaton ja LINJATON valinta, että koko tapahtumaa kohtaan on vaikea tuntea mitään mielenkiintoa. Juontajapuoliskot ovat sellaisia keskilinjan keskivertoja normityyppejä, että arkisuus puskee katsomoon kuin lämpimän lehmänpaskan höyry. Voi ällötys, miten söpöä, makeaa - ja iskelmämäistä. Yökötys.

Eikö tympeää arkisuutta ja puisevuutta ole viihteessä jo ilmankin? Viisujen musiikkikin on siitä valaiseva esimerkki. Minä tahdon juhlavuutta, komeutta ja näyttävyyttä! Valittu kaksikko antaa vaikutelman maalaissisaruksista, jotka ovat Jopolla ajaneet isolle areenalle.

Missä on irrottelu, rokki, tiedostava edelläkulkijuus, jota puolestaan Lordi edusti omalla - hmm... - kiltillä ja aavistuksen särmättömällä tyylillään?

Ihana yleinen syyttäjä Ritva Santavuori puhui tänään tv-1:n Jälkiviisaissa viisaita. Yllätyksekseni ja suunnattomaksi ihastuksekseni kuulin hänen suustaan, että Euroviisuihin olisi pitänyt valita juontajaksi Arja Saijonmaa ja pariksi esimerkiksi Erkki Toivanen. Olen TÄSMÄLLEEN samaa mieltä, kerrankin, suuresti ihailemani reippaan Santavuoren kanssa. Arja Saijonmaa olisi ollut ihan nappivalinta; aivan yhtä hyvänä pidän myös Juanita-Lenita Airistoa. Minun mielestäni juontajassa pitää olla glamouria, karismaa ja särmää, jota olisi ollut yleisöä jakavasti niin Saijonmaassa, Airistossa kuin Toivasessakin.

Minua inhottaa sellainen lähtökohta, että juontajan pitää olla muotin mukaisesti jonkin tietyn ikäinen, lue: siis nuori. Ei missään tapauksessa! Lenitan kaltainen vanhus ja köntys on paljon verevämpi, sporttisempi, hemaisevampi ja viehättävämpi kuin mikään söpöstelevä normijuontaja. Mikään ei ällötä minua enemmän kuin normiuskollisuus, tämän olen todennut ennenkin. Se kun silkkaa aivottomuutta.

Tässä juontajaparin valinnassa on orjailtu tylsästi ja ennalta-arvattavasti ikä- ja kauneusnormeja, vaikka mielestäni suurten kulttuuritapahtumien pitäisi enemmminkin koettaa muokata niitä ja luoda uusia.

Normiuskollisuus kertoo vain siitä, että normien mukaan toimimalla ei tarvitse enää ajatella. Riittää, että joskus joku on ennen minua ajatellut. Siksi normi on vallankäyttöä.

Ei kommentteja: