tiistaina, elokuuta 14, 2007

Köyhät kyykkyyn

Haistoin, että itseriittoisten maanviljelijöiden ja yhdenmukaisuutta korostavien tehdastyöläisten asuttamassa Jämsänjokilaaksossa halutaan salata leipäjono ja ilmaisen ruoan jakelu.

Silmääni ei ollut satunnaisella seurannalla sattunut oikeastaan mitään ruoanjakeluun liittyvää tietoa. Mielestäni ihmiset jäävät tahallaan rakennettuun tietopimentoon.

Ruoanjakelu on Jämsänjokilaaksossa siis tabu. Miksi, sitä lähdin selvittämään.


En tiennyt oikeastaan mitään muuta paikkaa, kuin (Vapaakirkon eli Jämsänjokilaakson Vapaaseurakunnan) kahvila Vehniksen, josta tietoa ehkä löytyisi. Missään tapauksessa en ollut saanut viitettä mistään, että juuri Vapaakirkko sitä ilmaisruokaa jakaa. Purnasin kahvilan tiskillä, miksi ihmeessä ruoanjakelusta ei ole tarjolla lukutaitoisille ihmisille tietoa, vaikka aivan varmasti on esimerkiksi lapsiperheitä, joille ilmaisruoka voisi tulla tosi tarpeeseen. Miksi jokaviikkoisesta ruoanjakelusta ei ilmoiteta edes sosiaalitoimistojen seinällä?

Vapaakirkon kahvilan hoitajanainen totesi kuitenkin itsetyytyväisenä, että osasithan sinäkin tänne tulla, juuri oikeaan paikkaan, asiaa kysymään. Vastasin, että tulin pelkästään siksi, että Pelastusarmeijan kirpputori sattuu olemaan seinän takana, joten tämä selvästi uskovaisten pitämä Vehnis-kahvila on pistänyt silmääni sen takia. Mikään viidakkorumpu ei ole rummuttanut viestiä.

Nainen väitti kivenkovaan, että kyllä Jämsässä tiedetään missä sitä ilmaista ruokaa jaetaan, ihmiset kun muka kertovat asiasta toisilleen suullisesti. Minä ihmettelin ääneen, että sekö muka riittää. Jätetäänkö puutteessa olevat ihmiset sen varaan, että he saavat tiedon ruoanjakelusta, jos sattuvat juttelemaan oikeiden ihmisten kanssa. Ei kai mikään ole kätevämpää, kuin selkeäkielinen ilmoitus ilmoitustauluilla. Paikkoja ilmoittelemiseen on tarjolla eri puolilla paikkakuntaa, pelkästään jo laitokset ja julkiset yhteisöt tarjoavat tilaa yleishyödylliselle tiedottamiselle.

Moitin Vapaakirkkoa siitä, että se tyytyy ruokkimaan vain ns. rappioalkoholistit. Vapaakirkko ei ajattele, että muillakin voi olla ruoan tarvetta. Suomessa esiintyy tilastollisesti lapsiköyhyyttä, ja nämä köyhät lapset (eli köyhien vanhempien lapset) muodostavat suuren ryhmän.


Nainen kertoi ilmaista ruokaa olevan tarjolla joka perjantai kello 15 Vapaakirkon seurakuntasalissa eli Rauhan Majakassa. Minä lähdin siltä seisomalta etsimään paikkaa, sillä sen piti olla ihan lähellä. Nainen viittoili Rauhan Majakan suuntaan. Kiertelin kerrostalojen pihoja ja rappukäytäviä, mutta mitään en löytänyt. Kysyin Rauhan Majakkaa monelta ihmiseltä, mm. naapurissa sijaitsevasta kampaamosta.

Kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan koko paikasta.


Menin takaisin kahvilanhoitajan luo Kahvila Vehnikseen. Selostin, että tällaista paikkaa ei kukaan tiedä olevankaan. Nainen lupasi lähteä näyttämään minulle paikan. Kävelimme kadun yli lähimmän kerrostalon takapihalle. Takapihan katutasossa, ensimmäisessä kerroksessa siis on tavallinen huoneiston ovi, jossa lukee: seurakuntasali. Niin. Mitenkähän tuollaisella tiedottamisella ja luoksetulolla apua tarvitsevat voivat löytää oikean paikan, jota komeasti kutsutaan Rauhan Majakaksi?

Tuosta on kulunut nyt muutamia viikkoja, kun hiostin laupiasta ja armeliasta naisparkaa. Päätin tänään kipaista kahvila Vehniksessä hakemassa muutamia ilmoituksia leipäjonosta, jotta olisin voinut tarjota niitä vaikkapa päiväkotien seinille. Ajattelin samalla, että päiväkodit voisivat jalostaa ilmoitustaulukulttuuriaan siten, että ne tekisivät oman osastonsa erilaisille sosiaaliasioille, kuten tämä ilmaisruoanjakelu, ja vaikkapa urheiluasioille. Erilaisia lapsille tarjolla olevia urheiluharrastuksiakin pitäisi koota ilmoituksin vanhempien luettavaksi.

Kahvilassa nainen vei minut kahvilan eteiseen, jossa seinällä oli ilmoitus Rauhan Majakasta. Rauhan Majakka -otsikon alla oli pieni luettelo siitä, kuinka tarjolla on keittoaterioita ja sielunhoitoa. Ja jotain muuta. Sävy oli sellainen, että sillä haluttiin lähestyä jo valmiiksi uskovia, sitä omaa sisäpiiriä. A4-paperin alareunassa luki, että saatavana myös ruokaa mukaan. Kertooko tuollainen lause jollekin, että kyse on todella kauppojen päiväysvanhojen elintarvikkeiden jakelusta? Mielestäni ei.

Minä totesin heti, että en minä tuollaisella tee mitään, otsikointi ja muu ilmoitusteksti ovat ihan metsässä ruoanjakelun tarpeita ajatellen. Ilmoituksesta kun ei selviä kuin arvaamalla ja hyvällä tahdolla, että Rauhan Majakassa saattaa olla ruoanjakelua eli kauppojen luovuttamia vanhoja elintarvikkeita. Sanoin, että ilmoituksen otsikointia ja rakennetta on muutettava siten, että ruoanjakelu nostetaan pääasiasiaksi; nythän se ei meinaa selvitä edes tuosta alarivin loppulauseesta: "Saatavana ruokaa myös mukaan".

Ensinnäkin, mistään ei selviä, että ruoka on ilmaista, eikä siten ilmoituksessa viitata ihmisille jo tutuksi tulleeseen ruoanjakeluun.

Antaahan esimerkiksi EU ruokaa jaettavaksi, periaate on ihmisille tuttu, joten muutamalla huolella mietityllä sanalla Rauhan Majakan ruoanjakeluun osaisivat tulla kaikki lukutaitoiset, eivätkä vain tulkinta-apua Vapaakirkolta saaneet sisäpiiriläiset.


Nainen vastasi minulle, että ilmoitusta ei varmasti muuteta. Pääsisältö kun on juuri tuo sielujen pelastaminen. Sanoin, että senpä takia en voi viedä ilmoitusta tuollaisena esimerkiksi päiväkotiin; ilmoitusteksti on silkkaa nollatietoa ja informaatioroskaa. Ja aivan samasta syystä ruoan tarpeessa olevat köyhät eivät pysty saamaan tuosta ilmoituksesta sitä viestiä, että Rauhan Majakassa on ilmaisen ruoan jakelua.

Nainen puolestaan korosti, että sielun hoito on tärkeää, ei ruoan jakelu. No se oli minustakin selvää.

Käsittämätöntä. Vapaakirkko ei siis ymmärrä ruoan jakelun pr-arvoa, vaan itsepintaisesti haluaa ratsastaa Jeesuksella kaikessa. Ruoan jakelu kun tavoittaisi varmasti myös eksyneitä sieluja, jotka eivät muuten tajuaisi tulla Vapaakirkon piiriin.

Vapaakirkko tahtoo siis karsia ruoan saajien joukosta kaikki he, jotka eivät luovuta sieluaan hoidettavaksi.

Herra varjele meitä siltä, että uskonnolliset yhteisöt sekaantuvat sosiaalisen auttamistyöhön!

Suhtaudun erittäin suurella epäluulolla siihen, että pieni ja sisäänpäin lämpiävä uskovaisten yhteisö alkaa hoitaa ruoanjakelua paikkakunnalla. Nimittäin siitähän tässä on kyse; Jämsässä ilmaista ruokaa jakaa lähinnä vain Vapaakirkko, sillä sille on ikäänkuin sälytetty vastuu (ja siten monopoliasema) kyseisessä asiassa. Jämsässä luullaan, että Vapaakirkko hoitaa homman, mutta uskolla ei ole perusteita.

Näistä epävirallisista, yhteisöjen hoitamista palveluista muodostuu niille helposti vain asia, joilla ne voivat kehua itseään. Yhteisöt tekevät "puutteessa elävien ja heikompi osaisten" auttamisesta itselleen meriitin, jolla ne voivat aateloida ja pyhittää itsensä.


Suhtaudun epäilyksellä yleensäkin vapaaehtoiseen auttamistyöhön. Tarkoitan sitä, että valtio ja kunnat eivät mielestäni voi sysätä sosiaalialan palveluita yksityisten toimijoiden hoidettavaksi eli ns. kolmannen sektorin harteille. Kolmas sektori kun ei ole se areena, jossa oikeus ja demokratia toteutuvat, ja joiden toiminta avoin kritiikille ja valvonnalle. Vapaakirkko on mielestäni jälleen esimerkki siitä, kuinka vapaaehtoisella auttamistyöllä rakennetaan itselle itsekkäästi sädekehää.

Mielestäni oikeampi ruoan jakelija Jämsässä olisi tietysti luterilainen seurakunta, valtion kirkko, sillä sillä täytyy olla hommaan enemmän resurssejakin, pelkästään jo veronkanto-oikeuden takia. Kansalaisten ja yritysten maksaman kirkollisveron avulla evankelis-luterilainen seurakunta pystyy pyörittämään vähintään saman tasoista ruoan jakelua kuin Vapaakirkko.

Vapaakirkko noutaa perjantaisin ennen kello 15 kaupoista poistettavaa ruokaa ja tuo sen Rauhan Majakalle. Majakan seurakuntasalia on kesän aikana remontoitu, joten ilmaista keittoateriaa ei ole ollut tarjolla, ja kaupoista poistettu ruoka on levitetty tarjolle lähes paljaalle pihamaalle ja auringonpaahteeseen.


Seurakuntien kannattaisi edes toimia yhteistyössä siten, että Jämsän seurakunta olisi auttanut remontin kourissa painiskelevaa Vapaakirkkoa.

Jämsän seurakunta hoitaa kuulema EU-ruokapakettien jakoa, mutta siitäkään toiminnasta ei ihmeemmin mikään viidakkorumpu laula eivätkä ilmoitukset pistä silmään.

Väitän, että agraarisessa ja suojaisessa Jämsänjokilaaksossa halutaan tietoisesti vaieta siitä, että ilmaista ruokaa on jaossa sitä tarvitseville. Leipäjonon ainoina oikeina asiakkaina pidetään vain toivonsa menettäneitä rappioalkoholisteja. Leipäjono ja köyhyys ovat sellaisia tabuja, että Vapaakirkkokin mestaroi ruoanjakelijana pelkällä "ollaan ihan hys hys" -asenteella.

Näin jälkeenpäin minua itseänikin naurattaa, että tulinkin esittäneeksi vaatimuksen, että tiedot ruoanjakelusta pitäisi löytyä netistä, googlaamalla yleisimmillä hakusanoilla (leipäjono, ruoanjakelu). Nyt sieltä ei löydy mitään Jämsää ja Jämsänkoskea koskevaa. Heh, tuohan olisi nykyaikaa, kun taas köyhien nälkäisten pitää osata eläytyä muinaiseen feodalismiin, jolloin maanomistajat (eli nämä hyväkkäät hyväntekijät) jakelivat armopalojaan.


Kuvat olen valokuvannut muutaman viime päivän aikana. Sitruunaperhonen lensi lauantaina Ysitien lemmikki -kotieläinpuistossa Leppälahdessa, Jyväskylän maalaiskunnassa. Terävää auringon paistetta siniseltä taivaalta on ollut riittävästi. Siitä minä pidän, valokuvatessa.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Tähän tekstiin on jo kirjoitettu vastine, missä se on? Tekstisi sisältää vilisemällä suoria asiavirheitä ja vääristelyä. Täysin selviä asiavirheitä on mm. se että Kristillinen kirjakauppa - Kahvila Vehnänjyvä eli Vehnis ei ole millään tavoin Vapaakirkon kahvila vaan nimenomaan yhteiskristillinen ja se ei ole seurakuntien tukema. Väärinkäsitys (toivon mukaan se oli väärinkäsitys) johtunee siitä, että ennen Vehniksen muuttoa tilat olivat Vapaakirkon vuokraamat ja kahvilan siirryttyä tiloihin Vapaakirkko vuokrasi Vehnikseltä kokoustiloja jonkin aikaa. Tekstissä mainittua, kohdassa "Vapaakirkon seurakuntasalissa eli Rauhan Majakassa" olevaa paikkaa ei ole, vaan kirjoittaja on sotkenut Luterilaisen seurakunnan entisen seurakuntasalin, Vapaakirkon ja yhdistyspohjaisen Rauhan Majakan, joka on nimenomaan tämän ruuanjakelun kanava. Väite "kaupoista poistettu ruoka on levitetty tarjolle lähes paljaalle pihamaalle ja auringonpaahteeseen." ei todellakaan ole voinut pitää paikkaansa, tokkopa olet edes käynyt paikalla.
Mitä tulee kahvilanpitäjään, niin hän jos kuka tietää kuinka tiukoilla köyhät lapsiperheet ovat olleet ja ovat edelleen. Itseasiassa juuri hän yritti puoltaa muidenkin kuin alkoholistien avuntarvetta; asenne jonka olet selvästi ominut itsellesi.
Mikäli puhutaan ruuanjakelun toimivuudesta, sekä uskoville että ei-uskoville Jämsässä, niin täytyy tunnustaa että moni perhe (tai yksin asuva) on saanut suuren avun talouteensa nimenomaan Rauhan Majakan toiminnan kautta. Myös tekstissä sivuttu seurakuntien yhteistyö on erinomaista, kertoohan siitä jo Jämsässä viime kesänä keskustorilla järjestetty viiden seurakunnan yhteinen tapahtuma Taivaasta tuulee.
Tässä kommentissa pystyin kirjoittamaan vain hyvin suppeasti räikeimmistä seikoista. Toivon kuitenkin että jo alussa mainitsemani vastine olisi jossain luettavissa, mielellään selkeästi opastettuna, asiasta kiinnostuneille. Selkeä opastushan tässä asiassa oli se alkuperäinen ongelma, vai kuinka?