torstaina, helmikuuta 19, 2009

Yllätystapaaminen selvisi onnenkantamoisella


Lähetin äsken muistutuksen (valituksen) Jämsän sosiaaliosaston eli sosiaali- ja terveydenhuollon toimialan heikkouksista. Kirjeeni lähti suurinpiirtein seuraavassa muodossa:


Miksi Jämsän sosiaalitoimisto ei ole jakanut minulle tietoa kiireellisen huostaanoton perusasioista? Miksi sosiaalitoimisto ei ole kertonut minulle, että minulle on järjestetty erityinen minua varten tarkoitettu vierailuaika lapseni lastenkotiin?

Käyntikerroillani Jämsän sosiaalitoimistossa en ole myöskään saanut lastensuojeluilmoitusta, johon kiireellinen huostaanotto perustuu.

Jämsän kaupunki eli sosiaalityöntekijä Silja Juusela ja joku tuntemattomaksi jäänyt lastensuojelun työntekijä hakivat poikani kiireellisesti kodistaan huostaan poliisioperaatiossa 13.2.2009 noin kello 15:30.

Sattumoisin, erän huhun kuultuani, kävin kysymässä Jämsän sosiaalitoimistossa keskiviikkona 18.2.2009 mihin poikani Tuukka on kuljetettu kodistaan. Huhuun perustuen osasin muotoilla sosiaaliosaston neuvonnassa myös seuraavan kysymyksen: mistä puhelinnumerosta poikani tavoittaa?

Sain neuvonnan työntekijän avustuksella nopeasti ja hämmästyttävän helposti lastenkodin nimen ja puhelinnumeron. Ai jaa, se ei ollutkaan salaista tietoa…

Soitin pojalleni, jolla on nyt laitospaikka Mattilan perhetukikeskuksessa Jyväskylässä. Sattumoisin tuli siinä aluksi Antti-nimisen työntekijän kanssa keskiviikkona iltapäivällä 18.2.2009 jutellessani esiin se, että minulle on järjestetty mahdollisuus käydä lastenkodissa torstaina 19.2.2009 kello 13-15.

Kerroin Antille, että olen kyllä juuri parhaillaankin tulossa Jyväskylään asioimaan. Antti vastasi, että Jämsän sosiaalitoimistosta oli soitettu tiistaina 17.2.2009, että minulle ei anneta vapaata vierailumahdollisuutta. Sellainen on yleensä muiden Mattilan perhetukikeskukseen sijoitettujen lasten vanhemmilla.

Kerroin Antille, että toki olen tulossa huomenna torstaina kello 13 teidän laitokseenne. Totesin samaan hengenvetoon, että teidän ei olisi pitänyt lainkaan ihmetellä sitä, jos en olisi saapunut järjestettynä aikana paikalle. Kerroin, että kuulin nyt Antilta itseltään tästä erityisesti minulle varatusta vierailuajasta.

Huokasin, että olipa tuuria, että satuin soittamaan lastenkotiin juuri nyt - kerroin etten vielä reilu puoli tuntia sitten tiennyt edes sitä, mihin poikani Tuukka on viety, mikä laitoksen puhelinnumero on, saanko puhua poikani kanssa puhelimessa - ja saanko käydä laitoslastani katsomassa.

Kerron tänään lastenkodissa, että en ole saanut asiasta edes kirjettä postitse - puhumattakaan, että joku sosiaaliosaston työntekijä olisi minua asiasta kasvokkain tai puhelimitse informoinut.

Koko huostaanottoprosessia tarkastellen minut on jätetty kaikkien Tuukan nykytilaa koskevien perustietojen ulkopuolelle. Minut oli jätetty vaille sitä perustietopakettia, jolla selvitetään mitkä minun lain säätämät oikeuteni ovat vanhempana.

Tietoni kiireellisestä huostaanotosta olivat - ja hyvin todennäköisesti ja asian tähänastisen etenemisen huomioiden ovat yhä - niin puutteelliset, että en osaa edes kysellä asioita.
Kysyminenkin vaatii taustakseen sen, että minua olisi informoitu huostaanoton perusasioista.

Tiistaina 17.2.2009 Silja Juusela vaikeroi, että ei voi antaa minulle vastaanottoaikaa, koska Juuselan kalenteri kuului olevan täynnä. Jäin ilman vastaanottoaikaa. Jäin ilman myös tietoa, milloin mahdollisesti seuraava voisi löytyä Silja Juuselan kalenterista. Juusela ei myöskään ohjannut kääntymän jonkin toisen sosiaaliosaston virkamiehen puoleen.

Sosiaalityöntekijä Juuselaa oli ennen tuota puhelinkeskustelua ollut lähes mahdotonta tavoittaa puhelimitse. Puhelinyhteyteen pääsemiseksi piti olla juonikas. Aivan aluksihan toki teimme virheen, että kerroimme reilusti, että soitamme tämän kiireellisen huostaanoton vuoksi. Sosiaaliosaston virkamiehille jätettyihin soittopyyntöihin ei vastattu, puhumattakaan siitä, että sosiaalivirkamies olisi soittanut vaikkapa minulle ihan oma-aloitteisesti.

Eri ihmisten piti tavoitella Juuselaa kiinni turvautumalla valehenkilöllisyyteen ja useisiin eri puhelinnumeroihin. Myöskään lastensuojelun työntekijä Minna Laurila-Paasonen ei vastannut soittopyyntöihin, vaikka sosiaaliosaston neuvonta vakuutti tarkistuspuhelun soitettuamme, että soittopyyntö on kyllä tavoittanut hänet henkilökohtaisesti. Tässä vaiheessahan meillä ei ollut tietoa, kuka oli se lastensuojeluntyöntekijä, joka oli Silja Juuselan mukana perjantaisessa poliisioperaatiossa.

Lastensuojelun työntekijät ovat vaihtuneet aivan viime aikoina niin vauhdilla, että Juuselan kanssa on toiminut joulukuun alkupuolelta lähtien neljä (4) eri lastensuojeluvirkamiestä.

Olen itse asioinut fyysisesti Jämsän sosiaalitoimistossa tällä viikolla kaksi kertaa. Molemmilla käyntikerroillani, jolloin olen hoitanut asioitani vain aulan neuvonnassa, mutta ympärilläni on pyörinyt usein monta osaston virkamiestä kuulo- ja näköetäisyydellä. He ovat kuulleet otteita selkeäkielisestä puheestani, jolloin monelle on myös selvinnyt, että olen liikkeellä poikani kiireellisen huostaanoton vuoksi.