sunnuntaina, lokakuuta 10, 2010

Juha Urpilainen jauhaa lapsia Kinnulassa

Keskisuomalaisen Kinnulan kunnanjohtaja Juha Urpilainen on valmis mihin yritystoimintaan tahansa. Ei väliä, vaikka hänen ideansa vanhusten ja lasten hoitamisesta pyörii lähes täysin veronmaksajien rahoituksen ja hyväntahdon varassa.


Urpilainen haluaa Kinnulasta syöttilään, joka elää julkisin varoin. Ei kovin edistyksellistä yritystoimintaa.


Urpilainen lausuu netistä löytyvässä haastattelussaan:



" 'Huostaan otettuja lapsia ei voi viedä Venäjälle.

Suomessa on 20.000 huostaanotettua lasta. Myös muiden hoivaa tarvitsevien ihmisryhmien määrät ovat suuria, mitä syvempi lama sitä enemmän apua tarvitsevia on. Kunnat haluavat päästä eroon tuottamattomista ihmisistä, hoitoineen. Me otamme heidät vastaan ja hoidamme.


Yksi huostaan otettu lapsi työllistää kolme täysipäiväistä ihmistä. Kustannukset ovat 200-1.000 euroa päivässä. Hotellimajoitus voi maksaa alle satasen.

Kun huostaan otettuja on 20.000, se on 4-20 miljoonaa päivässä ja vuositasolla valtakunnassa 3-4 miljardin potti. Sosiaalityö on 60 % kuntien budjeteista. Hoivapaikoista on pula. Ja tämä on ainoa ala joka kasvaa varmasti suhdanteista riippumatta', toteaa Urpilainen."




Joo-o. Urpilainen näyttää herkuttelevan mielellään lastensuojelusta satavalla mannalla. Ensi kertaa tapaan ihmisen, joka antaumuksella, siekailematta uskaltaa revitellä huostaanottojen ja mielivaltaisen lastensuojelun kalleudella. 



Kovaa menoa Kinnulassa.
 Otan vertailukohdaksi tähän huostaanottobisneksen kalleudesta  ja härskiydestä sen, että Lapin koko matkailutulo on vuodessa 570 miljoonaa. Voidaan kohtuudella olettaa, että lasten sijoittaminen kodin ulkopuolelle maksaa jo 600 miljoonaa euroa vuodessa, siis pelkkä lasten hoitaminen.

Lasten huostaanotoista on tuhottomasti muitakin sivukuluja, jotka lankeavat veronmaksajien maksettavaksi.

Lapin matkailun kehittäminen pitäisi lopettaa, sillä lappilaiset voisivat alkaa hoitaa toistensa lapsia. Sijaishuollosta kun raha irtoaa paljon helpommin. Esimerkiksi jatkuvaa tuotekehitystä ja asiakkaiden houkuttelua ei tarvita. Asiakastulva on varmaa, eikä sesonkien armoilla tarvitse elää.

Ei kommentteja: